Zawór EGR
odpowiada za powtórne wykorzystywanie spalin i podawanie ich do turbiny za
pomocą małych przewodów gumowych zwanych również podciśnieniowymi. Jeden z
przewodów faktycznie jest podciśnieniowy (ten na górze grzybka) gdyż zasysa on
powietrze aby tłoczek znajdujący się w zaworze mógł wpuścić spaliny i podać je
do turbiny. Jego niewłaściwe działanie może skutkować głównie spadkiem mocy i
większym dymieniem. Zamontowany jest on po prawej stronie na bloku silnika.
1. Zdejmij plastikową pokrywę silnika.
Zamontowana jest ona na 5 śrubach 10tkach, oznaczonych na czerwono.
1. 2. Następnie zdemontuj puszke filtra
powietrza:
*otwórz 4 zatrzaski 2 po lewej stronie, 2 po prawej – zaznaczone na żółto
*wyjmij filtr powietrza
*kombinerkami ściśnij i zsuń obejmy z gumowego przewodu dochodzącego do
głównej rury od turbo. Zaznaczone na zielono
*odkręć gumową rurę idącą do turbo (przy czym wybierz koniec zamontowany
na turbinie, z reguły jest na nim trochę oleju przez co łatwiej zejdzie). Na
zdjęciu poniżej śruba zaznaczona na żółto
*gdy górna pokrywa filtra powietrza będzie już wolna, zdemontuj dolną.
Zamocowana jest ona na trzech śrubach (10 lub 12). Uważaj na tą po prawej, jest
ryzyko ukręcenia jej gdyż wchodzi w podłużnice. Dla bezpieczeństwa możesz
popryskać WD40.
1. 3. Lokalizacja i demontaż Zaworu EGR
*Położenie zaworu tak jak na zdjęciu, zaznaczony czerwonym kołem.
*ściągnij przewód gumowy u góry zaworu (brak na zdjęciu! Jego miejsce
oznaczone na niebiesko)
*odłącz kostkę od sterownika zaworu – oznaczona na pomarańczowo
*ściągnij drugi przewód gumowy zaznaczony na zdjęciu na zielono
*odkręć 2 nakrętki i 1 śrubę (o ile dobrze pamiętam nakrętki 2x 12stki i
śruba 1x 10tka przy czym 10 jest od
dołu) – zaznaczone kolorem fioletowym.
Położenie jednej z nich zaznaczyłem poprzez nałożenie na nią nasadki
*zsuń egr ze śrub, nie zgub metalowej uszczelki.
1. 4. Czyszczenie zaworu EGR
Tutaj najlepsza będzie nafta i szczotka do zębów. Postaraj się położyć
zawór poziomo (jest to utrudnione poprzez przewody i centrale sterującą z
tyłu). Następnie zalej go naftą, szczotką usuń powierzchniowy nagar i wylej
brudy. Następnie rozruszaj zawór, moim pomysłem na to jest włożenie do dolnego
otworu nasadki 10tki i popychanie jej płaskim śrubokrętem. Gdy uda Ci się go trochę
rozruszać, zablokuj go czymś i ponownie zalej naftą. Odstaw na kilka godzin, a później
znowu wyczyść go szczotka w pozycji gdy jest on otwarty, zblokowany czymś tak
jak na poniższym zdjęciu. Skoncentruj się na otworze pomiędzy dwoma komorami,
gdyż tam też w okol pokrywki zaworu potrafią się zbierać osady. Na koniec gdy
to już będziesz miał zrobione postaraj się przewlec małą chusteczkę lub ściereczkę
przez otwory na górze zaworu (w tej złotawej czapce, zauważysz ze są na
brzegach 3 otwory a w środku trzpień, warto go chociaż trochę oczyścić na -
zdjęciu kolor zielony)
1. 5. Czyszczenie otworów w bloku
W bloku silnika też zbiera się nagar, nie jest on tam do niczego
potrzebny. Aby się go pozbyć sugerowałbym namoczoną w nafcie szczoteczką usunąć
go na zewnątrz i wytrzeć otwory do sucha.
1. 6. Montaż zaworu EGR
Gdy brudną robotę mamy zakończoną, montujemy zawór w kolejności odwrotnej
do demontażu.
*Upewnij się czy metalowa uszczelka jest na miejscu, chociażby tak jak na
powyższym zdjęciu.
*Nałóż zawór egr na bolce
*Dokręć go, dwie nakrętki 12 i śruba 10tka.
*Podepnij gumowe przewody
*Podłącz kostkę
Na koniec zamontuj pozostałe elementy układu dolotowego zaczynając od
dolnej części puszki filtra, samego filtra, rury od turbo, górnej pokrywy i
przewodu gumowego dochodzącego do głównej rury powietrznej filtr-turbo.
Opis dotyczy Toyoty Avensis z silnikiem D4D. W innych
samochodach czyszczenie robi się dokładnie tak samo. Jedyna różnica to
umiejscowienie zaworu oraz inne klucze potrzebne do demontażu. Więc jeśli Wasz diesel
traci moc oraz widocznie zaczyna dymić na czarno warto się zainteresować
zaworem EGR. Koszty są znikome w porównaniu do wizyty w warsztacie, który
często za brak mocy( BŁĘDNIE) obwinia turbosprężarkę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz