niedziela, 11 listopada 2012

Rezerwat Barcza, województwo świętokrzyskie

Rezerwat Barcza



Naszą turystyczną przygodę zacznijmy od woj. świętokrzyskiego, a mianowicie od przepięknego Rezerwatu Barcza.

Położenie: miejscowość Barcza, gmina Zagnańsk- fragment zbocza zachodniego szczytu góry Barczy z dwoma nieczynnymi kamieniołomami
Jest to prawie 15 hektarowy teren geologiczny, utworzony w celu ochrony odsłoniętych skał osadowych dolnego dewonu: piaskowców kwarcytowych, iłowców i mułowców. Kiedyś znajdowały się tam dwa kamieniołomy, w których na początku XX wieku były wydobywane piaskowce dolno dewońskie..
Widoczne, zielone tufity stanowią dowód na to, iż kiedyś na terenie gór świętokrzyskich dochodziło do erupcji wulkanicznych.
To, co najbardziej przykuwa uwagę turystów, to znajdujące się na tych terenach 3 jeziorka, powstałe po wyrobisku, kopalni piaskowców kwarcytowych. Jednakże najbardziej dostępne, i co najważniejsze najbliższe jest pierwsze jezioro, nazywane przez mieszkańców „Baryła”.
Abym mogła w miarę przejrzyście wytłumaczyć drogę do tego uroczego miejsca, opisze trasę jakbyście jechali od strony Kielc. Dużym plusem, jest to, iż jedziemy drogą krajową nr 7 w stronę Warszawy. Po przejechaniu ok. 15 km dojeżdżamy do ronda gdzie jest zjazd na miejscowość Zagnańsk. W tedy opuszczamy drogę ekspresową i musimy skierować się na trochę gorszą, węższą drogę, lecz dalej asfaltową, którą jedziemy wzdłuż siódemki. Nią dojeżdżamy do samego rezerwatu gdzie przywita nas szlaban oraz znak informujący o tym.
Nasz cel, czyli pierwsze jeziorko jest zaraz po przekroczeniu szlabanu. Zobaczycie po prawej stronie (kierunek południe) wydeptaną ścieżkę, która zapuszcza się w piękny, gęsty las (przewaga sosen), oraz dość nierówny teren. Idąc śladami innych po 5min. dochodzimy do prześwitu gdzie z niewielkiego wzgórza na dole wyłania się nasze jeziorko- Baryła. Widoki niezapomniane i malownicze, niestety zdjęcia zamieszczone niżej nie oddają tego, co widzieliśmy (kiepski aparat ;_; ). Ale mam nadzieje, że innych zachęci do zwiedzania J. Woda jest zielona właśnie przez wspomniane wcześniej tufity, a miejscami głębokość sięga 20 metrów.
Niestety gorzej z dojściem jest do dwóch pozostałych jezior, ja sama tego jeszcze nie dokonałam, lecz mam to uwzględnione w swoich planach J.
Drugi zbiornik wodny nazywany- „Byk” mieści się kilkaset metrów na wschód od „Baryły i jest ukryty w lesie. Jednak nie prowadzi do niego żadna ścieżka przez to, ciężko jest trafić, a już najtrudniej do trzeciego, najmniejszego, nazywanego- „Rampą”.

Jako ciekawostkę wspomnę, że gdy ja się pierwszy raz uparłam, aby dotrzeć do „Baryły” podchodziłam 3 razy i za każdym razem byłam blisko. Problemem było, że nie od tej strony zaczynałam wędrówkę. Teraz się z tego śmieje, że mój upragniony cel był tak blisko  J.













1 komentarz:

Z cyklu ciekawe miejsca- Dolina Prądnika

Nie od dziś wiadomo, że Polska jest pięknym krajem z bogatą historią. Nie musimy specjalnie jechać za granicę, aby podziwiać piękną naszego...