sobota, 4 maja 2019

1,9 tdi zalety i wady mitycznego silnika VW :)

1,9 tdi zalety i wady mitycznego silnika VW 😃


W dzisiejszym artykule  przedstawimy zalety i wady mitycznego już w naszym kraju silnika 1.9Tdi😊. Jak wiemy jest on mocarny, wspaniły, cudowny, dynamiczny, bezobługowy, oszczędny 😊 Silnik ten powstał w 1991r. Początkowo oferowany był jedynie w Audi 80. Generował moc 90km. Posiadał bezpośredni wtrysk paliwa co było rzadkością w tamtych czasach. Sprawiało to, że odpalał znacznie sprawniej w niskich temperaturach od innych diesli. Był dynamiczny oraz oszczędny. Posiadał turbinę bez zmiennej geometrii łopatek. Największą jego wadą była kultura pracy. Kolejną wersją była wersja 1.9tdi o mocy 110 koni. Zadebiutowała w roku 1996. Różniła się turbosprężarką- posiadała już zmienną geometrię . Była bardziej dynamiczna jednak zdarzały się problemy z czujnikiem N75- odpowiedzialnym za sterowanie ową turbiną. Zastosowano tu sprzęgło z dwumasowym kołem zamachowym. Jest ono znacznie droższe w wymianie od zwykłego sprzęgła. Zarówno wersja 90 jak i 110 konna cechuje się wysoką trwałością. Dodatkowym atutem jest bardzo dobra znajomość tego silnika przez mechaników oraz umiarkowane ceny części.
W kolejnych wersjach pompę rotaczyjną zastąpiono pompowtryskiwaczami. Poprawiło to pracę silnika niestety zwiększyło wrażliwość na jakość paliwa. Występwały one w wersjach 101KM,115KM, 130KM, 150KM. Pompowtryskiwacze częściej ulegają awarii niż wtryskiwacze w wersjach 90KM oraz 110KM. Koszt naprawy jest również droższy. Używany pompowtryskiwacz kosztuje między 200 a 400zł.
Problemami, które możemy napotkać w silnikach Tdi to:

-  awarie zaworu EGR- objawy to nierówna praca silnika, problemy z mocą oraz dymienie na czarno.
- awarie przepływomierza powietrza- spadek mocy, ciężkie wkręcanie się silnika na obroty.

Koszty napraw na szczęście nie są bardzo wysokie. Zawór EGR kosztuje koło 250zł, natomiast przepływomierz to wydatek 400zł.

Kolejnym problemem jest ulegający uszkodzeniu czujnik temperatury cieczy chłodzącej. Jego awaria skutkuje tym, że wskażnik pokazuje zakłamane wartości temperatury silnika. Koszt nowego czujnika wacha się między 30 a 40zł.

Zdarzają się problemy z obracającymi się panewkami w silniku 1.9tdi 105 koni- oznacznie silnika BXE. Spowodowane jest to głównie wymianą oleju według tzw. long life. Czyli do 30 tysięcy km.

Częste są problemy z zatkaną odmą( odpowietrzeniem skrzyni korbowej)- skutkiem tego jest duża ilość oleju w dolocie oraz często mokra od oleju pokrywa zaworów. Odma kosztuje w zamienniku koło 50zł natomiast element oryginalny kosztuje 100zł.

Największym problemem 1.9tdi niestety są poprzedni właściciele... Silniki te uchodzą za trwałe przez co użytkownicy zaniedbują wszelkie wymiany płynów eksplatacyjnych. Dlatego jeśli kupimy auto od osoby nie dbającej możemy wpędzić się w spore koszty. Najlepiej na zakup wziąć ze sobą osobę znającą się na tych silnikach.

Podsumowując polecam ten silnik na tle innych jednostek napędowych cechuje się dużą trwałością, Nierzadko przejeżdża 500-600 tysięcy bez remontu.  Części do tego silnika są dostępne w każdej niemalże hurtowni motoryzacyjnej. Ich cena jest przystępna na tle jednostek innych producentów. Większość mechaników zna można powiedzieć na wylot ten silnik, gdyż jest to jedna z najbardziej popularnych jednostek napędowych w naszym kraju.

5 komentarzy:

  1. Miałem kiedyś passata w 1.9 TDI i bardzo się cieszę, że go sprzedałem. Przy awarii turbiny musiałem ratować się pożyczką z https://taktofinanse.pl/ na opłacenie wszystkich kosztów napraw

    OdpowiedzUsuń
  2. Miałem Passata 1.9 TDI AHU. Ogólnie masa drobnych awarii, ale z silnikiem żadnych problemów aż do końca.

    OdpowiedzUsuń
  3. Akurat miałem przyjemność jeździć autem z tym silnikiem i faktycznie jeśli chodzi o żywotność i ekonomię to sprawdza się znakomicie. Ważnym jest aby także kupić obowiązkowe OC na nasz pojazd. Bardzo dobrym miejscem do tego jest porównywarka ubezpieczeń https://kioskpolis.pl/ z której ja od zawsze korzystam.

    OdpowiedzUsuń
  4. W sumie ja miałam auto z takim silnikiem i raczej nie miałam okazji na to aby na nie narzekać. Wiadomo jak to z pojazdami to również i mój czasami nie chciał się uruchomić. Właśnie dlatego w takiej sytuacji dzwoniłam po pomoc drogową https://jarex24.pl/ i to oni szybko po mnie przyjeżdżali.

    OdpowiedzUsuń
  5. Co by nie mówić to sprawność naszego auta jest niezwykle ważna i ja jeszcze chcę powiedzieć, że także bardzo ważnym jest to aby mieć wiedzę co zrobić jak nagle ono nam się zatrzyma. Ja jestem zdania, ze właśnie dlatego dobrze jest dzwonić po pomoc drogową http://www.pomocdrogowapoznan.pl/ i to są bardzo ważne sprawy.

    OdpowiedzUsuń

Z cyklu ciekawe miejsca- Dolina Prądnika

Nie od dziś wiadomo, że Polska jest pięknym krajem z bogatą historią. Nie musimy specjalnie jechać za granicę, aby podziwiać piękną naszego...