Model W201
popularnie zwany sto dziewięćdziesiątką był przez wiele lat najmniejszym
Mercedesem. Później zaprezentowano klasę A. Do dziś model 190 jest
niedoścignionym pod względem wykonania oraz trwałości. Nazywany przez kierowców
Baby-Benz ze względu na swoje niewielkie jak na Mercedesa wymiary. Produkowany
był od 1982 do 1993 r następnie zastąpiony przez model W202. Model 190 był całkowicie nową konstrukcją. Miał nowe silniki, nowe niezależne
zawieszenie przedniej osi. Tylne
zawieszenie o zmienionej i ulepszonej konstrukcji. Początkowo był
dostępny z silnikiem o pojemności 2.0l. Następnie zostały wprowadzone nowe
jednostki napędowe. M102( R4) o pojemności 1.8 oraz 2.0l również w wersji
gaźnikowej. 2.3 l( 8 zaworowa), 2.3 oraz 2.5( 16 zaworowe). Typoszereg M 103( R6) o pojemności 2.6 l oraz
specjalna wersja AMG 3.2 l 12 zaworowa. Dostępne były również modele z silnikami
Diesla. Z typoszeregu OM 601(R4), OM
602(R5) o pojemności 2.5 l również w wersji z turbodoładowaniem.
Samochód jest świetnie wykonany, silniki pozwalają osiągać
wielkie przebiegi do remontu.
Znane są przypadki, że
silniki w Mercedesach 190 do remontu przejeżdżały 1MLN kilometrów!! W
dzisiejszych samochodach jest to niemożliwe. Nadmiar elektroniki, która lubi
płatać figle oraz nadmierna oszczędność materiałów powodują takie a nie inne
skutki. W Mercedesach 190 stosowano łańcuch rozrządu, który jest znacznie
bardziej wytrzymały niż pasek rozrządu. Osprzęt silnika jak również karoserię
są bardzo wytrzymałe. Niestety wiele egzemplarzy jest skrajnie wyeksploatowana co powoduje, że stan wizualny jest opłakany i technicznie też prezentują się
bardzo kiepsko. Bardzo wytrzymały również jest układ kierowniczy, czasem
zdarzają się wycieki płynu. Również skrzynie biegów są bardzo wytrzymałe.
Jednak przy dużych przebiegach zdarzają się głośne odgłosy świadczące o dużym
zużyciu tylnego mostu. Dość często występują problemy z gumowym łącznikiem wału
napędowego. Ponadprzeciętnie trwałe są tłumiki zdarzały się egzemplarze, które
w wieku 10-12 lat miały jeszcze oryginalny układ wydechowy.
Hamulce również nie
powodują problemów. Należy jednak pamiętać iż hamulec ręczny jest realizowany
przez szczęk dodatkowych, które współpracują z wewnętrzną stroną tarczy hamulcowej. Przez to naprawa jest bardziej skomplikowana
niż w zwykłych konstrukcjach. Jednak jeśli dbamy o układ hamulcowy to nie
będzie sprawiał on nam kłopotów. Układ ABS( o ile dany egzemplarz jest w niego
wyposażony) jest dość wrażliwy na jakość płynu. Zdarzają się z tym problemy ale
nie jest to reguła.
Jakość karoserii nie
budzi zastrzeżeń jednak auta najmłodsze mają już 20 lat więc oznaki korozji są
oczywiste. Jednak niektóre egzemplarze są doszczętnie przeżarte przez rdzę
oznacza to albo wiele wypadków lub skrajne zaniedbanie. Zdarzało się
bowiem, iż ludzie kupowali te auta i
jeździli póki nie odmówiło zupełnie posłuszeństwa. Takich egzemplarzy należy
unikać.
Przez fanów Mercedesa
nazywany jednym z ostatnich prawdziwych Mercedesów. Prosta konstrukcja ułatwia
naprawy. Ceny części są atrakcyjne.
Największym problemem może być znalezienie egzemplarza w zadowalającym stanie.
Warto rozejrzeć się za naszą zachodnią granicą. Musimy jednak zdawać sobie
sprawę iż wartość tych aut na rynku niemieckim jest duża. Nikt więc nie sprzeda
nam dobrego, zadbanego W201 w niskiej cenie.
Jest to jednak
inwestycja na przyszłość, zadbane egzemplarze będą rosnąć w cenę.
Poniżej lista silników oferowanych w ww. modelu:
R4 1.8( 109
KM)
R4 2.0(
90-105KM) gaźnik Stromberg
R4 2.0(
102-105KM) gaźnik Pierburg
R4 2.0(
118-122KM)
R4 2.3(
132KM, 136KM, 170KM, 177-185KM)
R4 2.5(
195-204KM)
R4 2.5( 195KM) Evolution I
R4 2.5( 235KM) Evolution II
R6 2.6(
160-166KM)
R6 3.2(
234KM) wersja AMG
Modele z
silnikami wysokoprężnymi:
R4 2.0 (72-75KM)
R5 2.5(
90-94KM)
R5 2.5
Turbo( 122KM, 125-126KM)
Wybór
na rynku wtórnym jest dość duży, jak widać silników też mamy sporo do wyboru.
Znajdziemy silniki benzynowe jak i diesla a spektrum mocy wynosi od 72-234KM.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz