Seat
Toledo I generacji solidny wół roboczy w korzystnej cenie
Seat zaprezentował model Toledo w 1991 r. Większość
elementów pochodzi z Vw Golfa II. Powoduje to łatwość napraw oraz bardzo dobrą
dostępność części. Niestety zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz dziś wygląda dość
archaicznie. Jest to pierwszy model firmy po przejęciu przez Volkswagena. Napędzany jest wyłącznie silnikami VW. W momencie wprowadzenia na rynek był przestronnym samochodem za rozsądne pieniądze. Mimo iż samochód powstał przy współpracy
z VW jakość znacznie odbiega od
Golfa,Jetty czy Passata. Jakość wnętrza nie była wysoka więc wraz z wiekiem
zaczynają się trzaski, skrzypienia i inne dźwięki. Głównym atutem Toledo jest
oczywiście bagażnik posiadający aż 550 l. Jest on większy niż u większości
konkurentów. Niestety ilość miejsca w
środku nie zachwyca-jednak należy pamiętać iż jest to auto, które powstało na
płycie podłogowej golfa- przedstawiciela segmentu aut kompaktowych. Spory wpływ
ma na to również niezbyt duży rozstaw osi( 2.47 m). Zaletą jest dość szeroka
gama jednostek silnikowych:
1.6 l ( 72 KM, 75 KM, 100 KM)
1.8 l ( 90 KM, 128 KM, 136 KM)
2.0 l ( 115 KM, 150 KM)
Diesle natomiast mają wszystkie pojemność 1.9 l.
1.9 d ( 64 KM,
68 KM)
1.9 td ( 75 KM)
1.9 tdi ( 90 KM lub 110 KM)
W 1995 r Toledo przeszło facelifting- otrzymało nowy
grill, nowe lampy oraz spojler na tylnej klapie. W ofercie pojawiły się
jednostki dobrze znane z aut VW- SDI oraz TDI. Najbardziej polecaną jednostką
do napędzania Toledo jest TDI. Zarówno o
mocy 90 KM jak i 110 KM. Są to jednostki dobrze znane mechanikom jak również
posiadający dobre osiągi przy bardzo umiarkowanym zużyciu paliwa. Minusem jest
stan większość silników. Rzadko, który
przejechał mniej niż 300-400 tys km. Występują problemy z alternatorami,
wyciekami oleju oraz cieczy chłodzącej. Te ostatnie są szczególnie
niebezpieczne gdyż prowadzą do uszkodzenia uszczelki pod głowicą i w
konsekwencji do przegrzania silnika. Jeśli więc w chłodnicy oglądanego
egzemplarza znajduje się maź czyli zmieszany płyn chłodzący z olejem powinniśmy
poszukać innego.
Poważnym problemem tego modelu jest zabezpieczenie
antykorozyjne. Często skorodowane są podłużnice oraz progi. Należy się
przygotować na walkę z rdzą. Nawet najnowsze egzemplarze z końca lat 90 mają
już wykwity rdzy. Często skorodowany jest układ wydechowy, klapa bagażnika,
drzwi. Często narzekania dotyczą jakości wnętrza( łatwo łamią się klamki),
niezbyt trwałe są przełączniki przy kierownicy. Często śniedzieją styki oraz
szwankują czujniki oraz włączniki. W tylnym zawieszeniu często ulegają zużyciu
tuleje oraz amortyzatory. Zdarzają się wycieki z przekładni kierowniczych.
Nie należy się jednak martwić o dostępność
częsci. Jest ogromna podaż markowych
zamienników a wiele części należy do najtańszych na rynku.
Dość ubogie jest wyposażenie. W wersji podstawowej
często nie znajdziemy nawet wspomagania kierownicy. Należy więc skupić się na
modelach po faceliftingu, gdyż te często posiadają: 2 airbagi, ABS, klimatyzację oraz elektryczne
szyby i lusterka.
Polecane silniki:
1.8l ( 90 KM)- dobra dynamika przy umiarkowanym
zużyciu paliwa, dobrze współpracuje z LPG.
2.0( 115 KM)- przyspieszenie 10 sekund do 100 KM/H,
prędkość max około 200 KM/H, bardzo dobra
współpraca z LPG
1.9 TDI- legendarna trwałość, dobre osiągi, bardzo
niskie zużycie paliwa. Niestety ciężko znaleźć egzemplarz w dobrym stanie.
1.9 d- jeśli nie zależy nam na osiągach to będzie to
silnik, który nie przysparza problemów. Bardzo prosty w budowie, tani w eksploatacji. Niestety dynamika jest bardzo słaba około 17 sekund do 100 KM/H
Zalety:
- prosta budowa
- ogromny bagażnik
- atrakcyjne ceny
Wady:
- ubogie
wyposażenie w większości egzemplarzy
- problemy z korozją
- usterki elektryki
- słaba
jakość wykonania
- wyeksploatowanie większości egzemplarzy
Podsumowując szukając Seata Toledo musimy pogodzić
się z pewnymi niedogodnościami typu korozja, jakość wykonania. Należy zdawać
sobie sprawę, że stan blacharski jest najważniejszy. Remont karoserii może
przekroczyć nawet wartość auta. Jednak jeśli szukamy taniego woła roboczego taniego w eksploatacji
i zakupie to jak najbardziej godnym polecenia autem jest Seat Toledo I generacji. Większość silników benzynowych posiada instalację gazową więc to znacznie obniża koszty podróżowania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz