TOYOTA CARINA
Dzisiaj
chcielibyśmy zaprezentować auto, które zdobyło duże uznanie w całej Europie.
Dziś możemy je nabyć w atrakcyjnej cenie. Mowa o Toyocie Carinie E produkowanej
w latach 1992-1997 r. Oferowana była w trzech rodzajach nadwozia: liftback,
sedan oraz combi. W 1996 r auto przeszło facelifting. Modele po liftingu możemy
poznać po zmienionym grillu, inne tylne lampy w modelach sedan oraz liftback.
Zmieniono również tapicerkę oraz zmiany zaszły w oferowanych silnikach. Carina utrzymywała
i wciąż utrzymuje bardzo wysokie pozycje w rankingach niezawodności. Od
początku produkcji czyli od 1992 r wszystkie Cariny były ocynkowane co owocuje
lepszą kondycją blacharską niż np. Opla Vectry czy Hondy Accord. Warto również
wspomnieć o niskim współczynniku oporu powietrza wynoszącym tylko Cx= 0.30.
Dostępne były następujące jednostki napędowe:
1.6 (
115 KM)- 4A-FE
1.8( 107
KM)- 7A-FE na ubogą mieszankę LeanBurn
2.0(
133 KM)- 3S-FE
2.0 GTI (
156-175 KM)- 3S-GE
2.0 D( 73
KM)
2.0 TD (
83 KM) dostępna po faceliftingu w 1996 r
Warto
wspomnieć iż silniki z rodziny FE są bezkolizyjne co oznacza iż w przypadku
zerwania paska rozrządu nie kończy się to remontem silnika. Ważną zaletą jest również ilość miejsca w
środku oraz pojemny bagażnik.
Liftback
475/1250l
Sedan 545l
Combi
485/1510l
Wszystkie
jednostki napędowe charakteryzują się ponadprzeciętną trwałością. Silnik 1.6 można polecić osobom, które
poszukują dość dynamicznego a zarazem ekonomicznego auta. Kompromisem między
silnikami 1.6 oraz 2.0 jest jednostka 1.8. Spala praktycznie tyle samo paliwa
co silnik 1.6 i wyraźnie mniej niż silnik 2.0.
Dzięki maksymalnemu momentowi obrotowemu uzyskiwaną przy 2800 obrotów na minutę
jest bardzo elastyczna. Przyspieszenie do 100 KM/H zajmuje jej około 11 sekund.
W jednostce oznaczonej przez producenta jako 7A-FE zastosowano innowacyjne
rozwiązanie o nazwie LeanBurn. Korzyścią ze wspomnianej innowacji jest znacznie
niższe zużycie paliwa. Jest ono osiągane poprzez zmianę proporcji dawki powietrza do dawki paliwa. Należy
zwracać uwagę na kontrolkę ekonomizera umieszczoną na desce rozdzielczej. Kiedy
pali się na zielono silnik jest napędzany przez ubogą mieszankę. Obniżamy wtedy
zużycie paliwa. Przy wykorzystywaniu pełnej mocy silnik pracuje na normalnej
mieszance co owocuje większym zużyciem paliwa. Korzystając z ekonomizera możemy
osiągnąć zużycie na poziomie 7.5 l co jest bardzo dobrym wynikiem biorąc pod
uwagę masę oraz wielkość Cariny. Minusem silników wykonanych w tej technologii
jest ograniczona trwałość sondy lambda. Nowa niestety kosztuje około 1000 zł.
Więcej usterek powtarzalnych w silnikach Cariny nie znajdziemy. Zadbane
egzemplarze potrafią przejechać bez naprawy głównej silnika koło 500-600 tys
km. Również silnik wysokoprężny osiąga bardzo duże przebiegi. Jego wadą są
słabe osiągi. Ale 73 KM mają bardzo dużo pracy z ciężkim samochodem. Lepszymi
osiągami charakteryzuje się wprowadzona w 1996 r wersja 2.0 TD. Jednak posiada
jedynie 10 KM więcej. Więc nie należy się po niej również spodziewać bardzo
dobrej dynamiki.
Często
wskazać najczęstsze usterki. Zdarzają się awarie centralnych zamków i
elektrycznych szyb, zawodzą czujniki ABS, wycieki z układu chłodzenia, luzy w
przekładni kierowniczej. Dość szybko wybijają się łączniki stabilizatorów-
ponosi za to winę stan naszych dróg. Poniżej opiszemy się przegląd zalet i wad
Cariny. Oczywiście zalet będzie znacznie więcej J
ZALETY
- wysoka
jakość wykonania
- niska
awaryjność
-
przestronne wnętrze, duży bagażnik
- dobra
dostępność części
- bardzo
wysoka trwałość silników
- dość bogate wyposażenie większości egzemplarzy
WADY
- wysokie
ceny części
- problemy z
sondą lambdą w silnikach LeanBurn
- słaba
dynamika silnika 2.0 D
-
sporadyczne problemy z elektrycznymi szybami i centralnym zamkiem
Zadbaną
Carinę możemy kupić za około 7-8 tys złotych. Taki egzemplarz sprawi nam
jeszcze wiele kilometrów bezproblemowej eksploatacji Zdarzają się również
egzemplarze za 3-4 tys ale ich stan zarówno techniczny jak i blacharski jest
fatalny. Może się okazać, że doprowadzenie ich do dobrego stanu może
przekroczyć wartość za którą została kupiona.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz