Volvo 240 ponadczasowa limuzyna ze Skandynawii
Na początek warto się zastanowić czemu ten model był
tak popularny mimo upływu tylu lat. Należy pamiętać iż został zaprezentowany
w 1974 r i produkowany był do 1993 r. Miał
być autem dla przeciętnego Szweda. Wyprodukowany w ilości 2 862 573
egzemplarzy. Odpowiedź o popularność tego modelu łatwo wytłumaczyć: był bardzo
przestronny, bezpieczny, trwały oraz niezawodny. Bagażnik o pojemności aż 615 l
mieścił wszystko co potrzebne. Natomiast w
wersji kombi przestrzeń ładunkowa o długości 188 cm czyniła pojazd bardzo praktycznym.
Wyróżniającą cechą tego modelu jest ponadprzeciętna trwałość silników. Silniki bez remontu przejeżdżały po 500 i
więcej tysięcy kilometrów. Inną dużą zaletą jest bezpieczeństwo tego auta, do
dzisiejszego dnia jest jednym z
najbezpieczniejszych samochodów. Sprawia też takie wrażenie. Potężny przód,
bardzo długi tył potęgują wrażenie bezpiecznego samochodu. Samochód jest bardzo
dobrze zabezpieczony przed korozją, lecz z racji wieku musimy być świadomi
tego, że może już atakować nadwozie. Zwróćmy uwagę na ranty drzwi tam lubi się
pojawiać. W sedanach warto zwrócić uwagę
na uszczelkę zderzaka, gdzie lubi zbierać się wilgoć. Dolne części przednich
błotników również są podatne na korozje. Dość często zdarza się, że przecieka
przednia szyba co powoduje korozję podłogi oraz problemy z bezpiecznikami,
które znajdują się pod klapką w przednim
słupku.
Należy sprawdzić również czy tuleje w których
znajdują się amortyzatory nie są pordzewiałe.
Amortyzatory kosztują między 200 a 350 zł za sztukę.
Oferowano 3 wersje nadwoziowe:
Model 244- 4 drzwiowa limuzyna
Model 242- 2 drzwiowa limuzyna
Model 245- 5 drzwiowe kombi
W 1983 r zrezygnowano z takich oznaczeń. Wtedy też wszystkie modele za często oznaczać
jako 240.
SILNIKI
Stosowano silniki benzynowe o oznaczeniach:
B19- 4 cylindry 2.0 l
B21-
4 cylindry 2.1 l
B23
B 230- 4 cylindry 2.3 l
B
27- 6 cylindrów 2.7 l
D
24- 6 cylindrowy rzędowy diesel o mocy 82 KM pochodzący od Vw LT
W 1979 r był to pierwszy samochód osobowy z
sześciocylindrowym silnikiem wysokoprężnym.
Jako ciekawostkę należy dodać iż w zależności od
rocznika nadwozie było zabezpieczone za pomocą cynku galwanicznego lub kadmu.
Podwyższało to znacznie ochronę antykorozyjną nadwozia.
Pewien szwedzki dziennikarz tak opisywał sposób na
nieśmiertelność modelu 240: trochę oleju, trochę wody, młotek do
unieszkodliwienia rdzy oraz sporo benzyny. Świadczy to również o tym jak prostą
konstrukcją był ten model- przekładało się to również na jego długowieczność.
Kolejną ciekawostką jest fakt iż Volvo jako jeden z pierwszych producentów na
świecie zaczął prowadzić statystykę wypadków drogowych. Dało to inżynierom
informację jako udoskonalić konstrukcję aby była jeszcze bezpieczniejsza. Choć
od zakończenia produkcji upłynęło już 18 lat to model ten jest popularny w
wielu zakątkach świata. W krajach skandynawskich, Kanadzie i na Alasce uważany
jest za jeden z najlepszych modeli do jazdy na śniegu i podczas mrozu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz