Saab 900 KROKODYL
Model ten był produkowany przez tą szwedzką firmę w
latach 1978-1993. W Polsce był nazywany często krokodylem ze względu na kształt
nadwozia. Pierwszym silnikiem, który w
nim stosowano była jednostka 2.0 o mocy 100 KM. Potem zostały wprowadzone
mocniejsze motory. Dostępne były wersje nadwoziowe: dwu i cztero drzwiowy sedan
oraz trzy i pięcio drzwiowy hatchback. W 1986 r do oferty dołączył 2 drzwiowy
kabriolet. Wtedy też do wyposażenia dołączono układ ABS oraz poduszkę
powietrzną kierowcy. Pod koniec 1979 r zaczęto stosować silniki z
turbodoładowaniem. Saab 900 powoli staje się youngtimerem więc auta zadbane
mogą zyskiwać na wartości. Jak na swoją epokę Saab był bardzo nowoczesnym
autem. Już w 1984 r zaczęto stosować silniki z 4 zaworami na cylinder. W momencie wprowadzenia do sprzedaży Saab z silnikiem turbo był jedynym samochodem benzynowym z turbodoładowaniem. Musimy
wspomnieć również o wersji Aero( sportowej) bardzo cenionej po dziś dzień przez
użytkowników. Odróżniają się one spojlerami oraz innymi zderzakami. Kolejną
cechą, która charakteryzuje Saaba jest bardzo dobre zabezpieczenie
antykorozyjne oraz grube blachy i masywna rama.
Sylwetka jest również bardzo charakterystyczna i
niemożliwa do pomylenia z innym autem. Zdania na temat tego modelu są
podzielone: fani marki uważają go za bezawaryjnego, szybkiego, bezpiecznego.
Natomiast pozostali uważają, że jest brzydki, kapryśny oraz drogi w eksploatacji.
Jeśli natrafimy na egzemplarz zadbany nie powinno
być problemu z codzienną eksploatacją Jednak należy pamiętać, iż cena zakupu to
dopiero początek wydatków. Saaby nie należą do oszczędnych samochodów. Z
drugiej strony jeśli decydujemy się na 2.0 Turbo benzynowy silnik to ciężko
oczekiwać aby był oszczędny. Jednak wrażenia z jazdy na pewno nam zrekompensują
duże wydatki na paliwo. Niezbyt trwałe okazuje się również zawieszenie- Szwecja
ma jednak znacznie lepsze drogi od naszych… Dość często wymianie trzeba
poddawać sworznie wahaczy. Należy również zwracać uwagę na układ hamulcowy gdyż
dość ciężkie auto zużywa szybko klocki oraz tarcze.
Przed Saabem 900 postawiono zadanie aby komfortowo
przewoził pasażerów. Tak więc komfort jazdy jest na wysokim poziomie. Komfort
dodatkowo jest polepszony dzięki bogatemu wyposażeniu. Większość egzemplarzy
posiada: klimatyzację, elektryczne szyby, lusterka, podgrzewane fotele. Nie
brakuje również egzemplarzy z automatyczną skrzynią biegów oraz skórzaną
tapicerką.
Większość części zdobędziemy bez problemu. Natomiast
z częściami blacharskimi oraz listewkami na bocznych szybach może być problem i
mogą one być ciężko dostępne.
Jest jeszcze kilka cech, które wyróżnia to auto na
tle konkurencji. Klapa silnika: należy ją odciągnąć ‘’ do siebie’’ a następnie
otwiera się z wielkim rozmachem. W środku natomiast rzucają się w oczy lotnicze
fotele, które przywodzą na myśl korzenie marki- produkcja samolotów. Inna niż w
reszcie samochodów jest szyba czołowa: zachodzi na boki dzięki czemu boczne
słupki nie ograniczają nam widoczności.
Najbardziej pożądanymi przez fanów marki modelami
są: 2 drzwiowe coupe oraz wersja cabrio. A już prawdziwą perełką są:
egzemplarze w wersji Aero z wyjątkowym
ospojlerowaniem.
Niestety z racji wieku posiada też kilka rzeczy, na
które warto zwrócić uwagę przed zakupem. Zdarzają się wycieki z maglownicy.
Olej w niej należy wymieniać co 1-2 lata. Koszt regeneracji maglownicy wynosi
około 500 zł.
Zdarza się korozja wewnętrznych części drzwi oraz na
podłodze bagażnika. Zwrócić uwagę należy na stan turbosprężarki. Koszt
regeneracji bowiem wynosi między 1000-1500 zł. Należy pamiętać iż bardzo szkodzi
turbinie gaszenie od razu po ostrej jeździe silnika. Po forsownej jeździe
należy poczekać między 30 a 60 sekund przed zgaszeniem silnika. Taka procedura
znacznie wydłuży żywotność turbiny.
Zdarzają się wycieki oleju ze skrzyni biegów oraz
silnika. Najczęstsze wycieki to wycieki spod uszczelki pokrywy zaworów oraz
uszczelki skrzyni biegów. Obie usterki możemy łatwo oraz tanio usunąć.
Pozostałe wycieki należy zostawić osobom znającym dobrze Saaby- lepiej żeby
przypadkowi mechanicy nie rozbierali silnika lub skrzyni biegów.
Jako ciekawostkę warto napisać, że remont silnika w
Saabie zazwyczaj ogranicza się do regeneracji głowicy( ok. 1000 zł) oraz remontu
dołu silnika( szlif wału, uszczelki, panewki) to koszt około 1500-2000 zł.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz