Pewnie
wielu z Was zastanawia się, czego może dotyczyć ten tytuł? Już wyjaśniam chodzi
o Hondę Civic 5 generacji w wersji 3 drzwiowej. Była produkowana w latach
1991-1996r. Przez fanów marki zwana właśnie ‘’ jajkiem’’. Jest to autko bardzo
zwinne, dynamiczne o silnikach o mocy od 75-160km, co w połączeniu z bardzo
lekką karoserią zapewnia bardzo mocne doznania. Są to samochody
ponadprzeciętnie trwałe mechanicznie. Jednak często ich karoseria przegrywa z
największym wrogiem- korozją. Szczególnie godnym uwagi silnikiem jest jednostka
VTI. Posiada ona moc 160Km z pojemności 1.6l bez żadnego doładowania. Musicie przyznać,
że jak na początek lat 90 jest to silnik wyprzedzający wszystkich konkurentów.
Honda w konstruowaniu silników wysokoobrotowych nie miała i nie ma wciąż sobie
równych. Silniki te często można kręcić aż do 8 tys obrotów. Co w większości
aut jest nieosiągalne. Innymi oferowanymi silnikami były jednostki o
pojemności 1.3, 1.5 oraz 1.6. Moce to
odpowiednio 75, 90 oraz 125 Km. Godne uwagi jest również to, iż w 1994r Civic z
silnikiem VTEC-E wygrał w konkursie ADAC EcoTour of Europe 1994. Uzyskał,
bowiem zużycie paliwa na poziomie 4,97l/100km, co było nie lada wyczynem. Mimo
wysokoobrotowej natury silniki Hondy wytrzymują bardzo duże przebiegi do
naprawy głównej, jednak lubią też jeździć na dobrym oleju. Oleje mineralne i
Honda to nie idzie w parze. Istnieje też mit, że każda Honda bierze olej. To
nieprawda, chyba, że ktoś na każdym biegu jeździ do odcinki. Ale generalnie
użytkownicy nie narzekają na silniki. Chwalą natomiast ponadprzeciętnie osiągi.
Jednostki napędowe są bardzo podatne na tuning mechaniczny, dzięki czemu możemy
zyskać dodatkowe kilkanaście- kilkadziesiąt koni mechanicznych. Do usterek
należy zaliczyć zdarzające się awarie aparatu zapłonowego oraz termostatu.
Należy jednak pamiętać, że często te pojazdy są już pełnoletnie, więc takie
awarie nie są niczym niezwykłym.
Dla
wielu osób ta generacja Hondy Civic stała się samochodem kultowym. W większości
dużych miast Polski znajdziemy fankluby tego modelu. Ich członkowie często
pozdrawiają się na drodze, służą radą i pomocą w wypadku jakiś problemów z
samochodem. Jest to jeden z najbardziej dopracowanych samochodów tej klasy.
Usterki zdarzają się rzadko a ich usunięcie nie jest kosztowne. Jest też bardzo
duże zaplecze części zapasowych. Jedynie ceny w ASO mogą przyprawić o zawrót
głowy. Ale to w większości marek norma, nie tylko w Hondzie.
Zawieszenie
jest odporne nawet na nasze drogi. Z przodu są po 2 wahacze na jedno koło oraz
stabilizator. Z tyłu natomiast spotkamy 2 wahacze poprzeczne oraz 1 wzdłużny
oraz drążek reakcyjny. Zużycie głównie ulegają tuleje wahaczy tylnych tzw.
cukierki.
Przy
kupnie używanego ‘’ jajka’’ koniecznie zwróćmy uwagę na stan blacharski. Często,
bowiem rdza jest już bardzo zaawansowana. Miejsca, które rdzewieją to z
pewnością tylna burta, nadkola oraz progi. Często, bowiem są one tak
skorodowane, że naprawa już się nie opłaca. Sprawdźmy też stan przewodów
hamulcowych oraz paliwowych gdyż one często też korodują.
Zdarzają
się egzemplarze z całkiem dobrym wyposażeniem np. z klimatyzacją, elektrycznymi
szybami oraz lusterkami, airbagami oraz ABS. Podsumowując, jeśli szukasz
niepozornego samochodu ze sportowym zacięciem warto zwrócić uwagę na Hondę
Civic. Obecnie można już ją kupić w bardzo atrakcyjnej cenie. A przy
mocniejszych silnikach potrafi zaskoczyć na drodze wiele mocniejszych aut. Jest
to głównie zasługa dynamicznych jednostek napędowych oraz bardzo niskiej masy
własnej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz