MITYCZNY SILNIK TDI I JEGO
NAJCZĘSTSZE USTERKI
Silnik TDI pierwszy raz został zamontowany w 1990r w Audi
100. Był to silnik
pojemności 2.5l i mocy 120KM. W następnym modelu Audi 100 C4
również stosowano silnik TDI. Miał również pojemność 2.5l a moc wynosiła 115KM.
Takie były początki jednego z najpopularniejszych silników wysokoprężnych. Napędza wiele
samochodów min. Vw, Audi, Skody, Seaty. Doczekał się wielu odmian zajmiemy się
silnikami o pojemności 1.9l. Bo są również wersje 2.5l oraz 3.3l oraz 4.0l.
Silniki te są popularne i znane mechanikom więc większość napraw nie powinna
przysporzyć kłopotów. Poniżej przedstawimy główne usterki co również będzie
pomocne przy kupnie samochodu wyposażonego w ten oto silnik.
1
Samochód traci moc, problemy z przyspieszeniem
Powodem tego zazwyczaj jest uszkodzony zawór N75.
Kiedy jest zabrudzony, uszkodzony, przestaje działać a odpowiada on za korekcję
ciśnienia doładowania. Koszt zaworu to około 150zł.
2 Silnik nie ma mocy w
okolicach 2tys obrotów
Ta usterka też jest doskonale znana mechanikom. Winę
za to ponosi uszkodzony przepływomierz. Koszt części to 250-500zł. Cena zależy
głównie od tego czy zdecydujemy się na zamiennik czy na część oryginalną.
3
Utrata mocy na 3 i 4 biegu.
Odpowiada za to uszkodzona( zapieczona) kierownica w turbinie
o zmiennej geometrii łopatek. Pojawia się zbyt duże ciśnienie doładowania i
komputer zmienia tryb jazdy na awaryjny i stąd te objawy. Często wystarczy
wyjechać na autostradę przejechać się z prędkością powyżej 120km/h i objawy ustępują.
Jeśli to nie pomoże można kupić środek w sprayu i spróbować spryskać zapieczoną
kierownicę turbiny. W najgorszym wypadku należy udać się do zakładu, który
zajmuje się regeneracją turbosprężarek. Tutaj koszt może wynieść nawet koło
1000zł.
4
Problem z odpaleniem ciepłego silnika
Głównym winowajcą jest silniczek wraz z pompą wtryskową TDI
VP. Po większym przebiegu sterowanie pompą podaje za mało paliwa i stąd
problemy z uruchomieniem ciepłego silnika. Należy zmienić mapę rozruchu u
mechanika zwykle to koszt około 500zł.
5
Migająca kontrolka świec żarowych,
silnik trzęsie się na wolnych obrotach
Dotyczy silnika PD TDI. Powodem takiego zachowania jest
uszkodzona końcówka pompowtryskiwaczy bądź ich wytarte gniazdo. Często
występuje w autach pochodzących z ciepłego klimatu bądź w samochodach o dużym
przebiegu koło 300tys km. Zalecam dużą ostrożność podczas zakupu auta z tymi
objawami, gdyż regeneracja pompowtryskiwacza to około 1000zł. Natomiast nowy
pompowtryskiwacz to koszt 1500-3000zł. Również koszt wymiany gniazda PD to
około 3000zł.
6
Duże zużycie oleju
Może występować we wszystkich jednostkach TDI.
Odpowiada za to głównie turbina, która przez luzy przepuszcza olej do chłodnicy
międzystopniowej. Usterkę możemy usunąć przez regenerację turbiny bądź jej wymianę(800zł-1500zł).
Podsumowując najlepiej jechać na oględziny auta z
silnikiem TDI z mechanikiem, który dobrze zna te silniki lub udać się do
zaprzyjaźnionego warsztatu. Silniki te zazwyczaj mają duże przebiegi, lecz
często sprzedający cofają liczniki. Stąd większość aut w ogłoszeniach ma koło
200tys km, lecz w rzeczywistości może mieć nawet 500tys km.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz