Zakup używanego auta cz.1
W życiu każdego z nas no może większości;) przychodzi taki
moment, kiedy za ciężko zarobione pieniążki chcemy kupić pierwsze auto.
Wydawałoby się to rzeczą prostą, lecz na naszym rynku motoryzacyjnym tak nie
jest. Ceny tego samego modelu często różnią się nawet dwukrotnie. A ta
najniższa nie jest zapewne ofertą okazyjną jak nas zapewni sprzedawca. Poniżej, kilka podstawowych porad odnośnie
zakupu używanego samochodu.
1)
Najlepiej ograniczyć zakres poszukiwań do około
100 km od miejsca zamieszkania. Jeśli
samochód okaże się daleki od ideału nie stracimy tak wielu pieniędzy na paliwo
bądź bilet PKS/PKP.
2)
Przeczytać( dowiedzieć się) jak najwięcej o
interesującym nas modelu, gdyż wtedy wiemy, na co zwrócić szczególną uwagę
podczas zakupu
3)
Brać z przymrużeniem oka wszystko, co mówi
sprzedawca, często dla niego stan bardzo dobry i dla nas może mieć inne
znaczenie…
4)
Dokładne sprawdzenie dokumentów auta,
przyjrzenie się książce serwisowej o ile jest. Często zdarza się, że pieczątki
są wszystkie takie same i wszystko wypisane tym samym długopisem… Często
nieuczciwi sprzedawcy kupują książki i wedle potrzeb wypełniają J
5)
Przebieg a raczej stan licznika. Należy zwrócić
na to uwagę, lecz nigdy nie ufać tym cyferkom. Samochód używany głównie na
autostradach po 200000 km może być w lepszym stanie niż inny po 50 tys km używany
przez PH lub kuriera J
Podejrzenia powinny wzbudzić wytarte nakładki na pedały oraz kierownica i
drążek zmiany biegów, jeśli na liczniku jest około 100 tys km. Natomiast, jeśli
samochód ma ponad 200 tys jest to dość oczywiste i nie powinno dyskwalifikować
danego egzemplarza
6)
Należy zwrócić szczególną uwagę na lakier jego
kolor oraz grubość, ale do tego jest potrzebny miernik grubości lakieru. Szczególnie uważnie należy się przyjrzeć
szparom pomiędzy elementami karoserii. Jeśli bardzo się różnią to samochód jest
powypadkowy. Odradzałbym zakup auta, które na progach oraz słupkach nosi ślady
napraw. Istnieje, bowiem duża szansa, że samochód miał poważny wypadek w
wyniku, którego może być uszkodzona geometria.
Niestety do oceny wypadkowości niezbędny będzie blacharz/ lakiernik bądź
wizyta w warsztacie. Należy również sprawdzić rok produkcji szyb odpowiada za
to ostatnia cyferka na nich. Jeśli okaże się, że przednia szyba była wymieniana
nie zrażajmy się. Często ulega uszkodzeniu od uderzeń kamieni. Jeśli natomiast
większość szyb różni się rokiem zazwyczaj świadczy to o bogatej historii danego
egzemplarza J
7)
Jazda próbna-, jeśli sprzedający nie ma nic do
ukrycia na pewno pozwoli na odbycie jazdy próbnej, podczas, której to MY nie on
prowadzi auto. Możemy wtedy sprawdzić czy auto nie ściąga przy hamowaniu, czy
nie ma żadnych niepokojących odgłosów dochodzących z silnika. Możemy sprawdzić
czy biegi wchodzą lekko czy skrzynia biegów nie wydaje niepożądanych odgłosów.
Wsłuchujemy się czy z zawieszenia nie dochodzą stuki. Jeśli takie są to zawsze
jest to powód, aby obniżyć cenę. Warto na pustym parkingu zrobić kilka kółek na
maksymalnie skręconych kołach. Jeśli będzie słychać charakterystyczne pukanie
to do wymiany są przeguby zewnętrzne.
Cena przegubu z wymianą to od około 300 zł. Więc jeśli są 2 do wymiany do
już mamy przynajmniej 600 zł. Warto zwrócić uwagę również na amortyzatory. Należy
rozbujać auto i obserwować jak się zachowuje.
Gdy naciśniemy na błotnik auto powinno się ugiąć, ale po chwili musi
wrócić do swojej pozycji. Jeśli buja się kilkukrotnie to zazwyczaj oznacza duże
zużycie amortyzatorów. Cena jednego amortyzatora wynosi od 100-150 zł nawet do
500 zł za sztukę. Więc jeśli okaże się, że są do wymiany to również jest to
spory koszt.
W części drugiej poradnika, na co zwrócić szczególną uwagę
pod maską oglądanego auta oraz kilka innych ciekawostek.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz