Mercedes W201 czyli bez jazdy nie ma jazdy


Model W201 popularnie zwany sto dziewięćdziesiątką był przez wiele lat najmniejszym Mercedesem. Później zaprezentowano klasę A. Do dziś model 190 jest niedoścignionym pod względem wykonania oraz trwałości. Nazywany przez kierowców Baby-Benz ze względu na swoje niewielkie jak na Mercedesa wymiary. Produkowany był od 1982 do 1993 r następnie zastąpiony przez model W202. Model  190 był całkowicie nową konstrukcją.  Miał nowe silniki, nowe niezależne zawieszenie przedniej osi.  Tylne zawieszenie o  zmienionej i  ulepszonej konstrukcji. Początkowo był dostępny z silnikiem o pojemności 2.0l. Następnie zostały wprowadzone nowe jednostki napędowe. M102( R4) o pojemności 1.8 oraz 2.0l również w wersji gaźnikowej. 2.3 l( 8 zaworowa), 2.3 oraz 2.5( 16 zaworowe).  Typoszereg M 103( R6) o pojemności 2.6 l oraz specjalna wersja AMG 3.2 l 12 zaworowa. Dostępne były również modele z silnikami Diesla. Z typoszeregu OM 601(R4),  OM 602(R5) o pojemności 2.5 l również w wersji z turbodoładowaniem.
Samochód jest świetnie wykonany, silniki pozwalają osiągać wielkie przebiegi do remontu.
Znane są przypadki, że silniki w Mercedesach 190 do remontu przejeżdżały 1MLN kilometrów!! W dzisiejszych samochodach jest to niemożliwe. Nadmiar elektroniki, która lubi płatać figle oraz nadmierna oszczędność materiałów powodują takie a nie inne skutki. W Mercedesach 190 stosowano łańcuch rozrządu, który jest znacznie bardziej wytrzymały niż pasek rozrządu. Osprzęt silnika jak również karoserię są bardzo wytrzymałe. Niestety wiele egzemplarzy jest skrajnie wyeksploatowana co powoduje, że stan wizualny jest opłakany i technicznie też prezentują się bardzo kiepsko. Bardzo wytrzymały również jest układ kierowniczy, czasem zdarzają się wycieki płynu. Również skrzynie biegów są bardzo wytrzymałe. Jednak przy dużych przebiegach zdarzają się głośne odgłosy świadczące o dużym zużyciu tylnego mostu. Dość często występują problemy z gumowym łącznikiem wału napędowego. Ponadprzeciętnie trwałe są tłumiki zdarzały się egzemplarze, które w wieku 10-12 lat miały jeszcze oryginalny układ wydechowy.
Hamulce również nie powodują problemów. Należy jednak pamiętać iż hamulec ręczny jest realizowany przez szczęk dodatkowych, które współpracują z wewnętrzną stroną tarczy hamulcowej.  Przez to naprawa jest bardziej skomplikowana niż w zwykłych konstrukcjach. Jednak jeśli dbamy o układ hamulcowy to nie będzie sprawiał on nam kłopotów. Układ ABS( o ile dany egzemplarz jest w niego wyposażony) jest dość wrażliwy na jakość płynu. Zdarzają się z tym problemy ale nie jest to reguła.
Jakość karoserii nie budzi zastrzeżeń jednak auta najmłodsze mają już 20 lat więc oznaki korozji są oczywiste. Jednak niektóre egzemplarze są doszczętnie przeżarte przez rdzę oznacza to albo wiele wypadków lub skrajne zaniedbanie. Zdarzało się bowiem,  iż ludzie kupowali te auta i jeździli póki nie odmówiło zupełnie posłuszeństwa. Takich egzemplarzy należy unikać.
Przez fanów Mercedesa nazywany jednym z ostatnich prawdziwych Mercedesów. Prosta konstrukcja ułatwia naprawy.  Ceny części są atrakcyjne. Największym problemem może być znalezienie egzemplarza w zadowalającym stanie. Warto rozejrzeć się za naszą zachodnią granicą. Musimy jednak zdawać sobie sprawę iż wartość tych aut na rynku niemieckim jest duża. Nikt więc nie sprzeda nam dobrego, zadbanego W201 w niskiej cenie.
Jest to jednak inwestycja na przyszłość, zadbane egzemplarze będą rosnąć w cenę.



Poniżej lista silników oferowanych w ww. modelu:
R4 1.8( 109 KM)
R4 2.0( 90-105KM) gaźnik Stromberg
R4 2.0( 102-105KM) gaźnik Pierburg





R4 2.0( 118-122KM)
R4 2.3( 132KM, 136KM, 170KM, 177-185KM)
R4 2.5( 195-204KM)
R4 2.5( 195KM) Evolution I
R4 2.5( 235KM) Evolution II
R6 2.6( 160-166KM)
R6 3.2( 234KM) wersja AMG
Modele z silnikami wysokoprężnymi:
R4 2.0 (72-75KM)
R5 2.5( 90-94KM)
R5 2.5 Turbo( 122KM, 125-126KM)

 Wybór na rynku wtórnym jest dość duży, jak widać silników też mamy sporo do wyboru. Znajdziemy silniki benzynowe jak i diesla a spektrum mocy wynosi od 72-234KM.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

KRZYŻTOPÓR, CZYLI ZAMEK W UJEŹDZIE

Nawiedzone domy- świętokrzyskie

SUDETY