Saab 900 KROKODYL


Saab 900 KROKODYL

Model ten był produkowany przez tą szwedzką firmę w latach 1978-1993. W Polsce był nazywany często krokodylem ze względu na kształt nadwozia.  Pierwszym silnikiem, który w nim stosowano była jednostka 2.0 o mocy 100 KM. Potem zostały wprowadzone mocniejsze motory. Dostępne były wersje nadwoziowe: dwu i cztero drzwiowy sedan oraz trzy i pięcio drzwiowy hatchback. W 1986 r do oferty dołączył 2 drzwiowy kabriolet. Wtedy też do wyposażenia dołączono układ ABS oraz poduszkę powietrzną kierowcy. Pod koniec 1979 r zaczęto stosować silniki z turbodoładowaniem. Saab 900 powoli staje się youngtimerem więc auta zadbane mogą zyskiwać na wartości. Jak na swoją epokę Saab był bardzo nowoczesnym autem. Już w 1984 r zaczęto stosować silniki z 4 zaworami na cylinder.  W momencie wprowadzenia do sprzedaży Saab z silnikiem turbo był jedynym samochodem benzynowym z turbodoładowaniem. Musimy wspomnieć również o wersji Aero( sportowej) bardzo cenionej po dziś dzień przez użytkowników. Odróżniają się one spojlerami oraz innymi zderzakami. Kolejną cechą, która charakteryzuje Saaba jest bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne oraz grube blachy i masywna rama.
Sylwetka jest również bardzo charakterystyczna i niemożliwa do pomylenia z innym autem. Zdania na temat tego modelu są podzielone: fani marki uważają go za bezawaryjnego, szybkiego, bezpiecznego. Natomiast pozostali uważają, że jest brzydki, kapryśny oraz drogi w eksploatacji.
Jeśli natrafimy na egzemplarz zadbany nie powinno być problemu z codzienną eksploatacją  Jednak należy pamiętać, iż cena zakupu to dopiero początek wydatków. Saaby nie należą do oszczędnych samochodów. Z drugiej strony jeśli decydujemy się na 2.0 Turbo benzynowy silnik to ciężko oczekiwać aby był oszczędny. Jednak wrażenia z jazdy na pewno nam zrekompensują duże wydatki na paliwo. Niezbyt trwałe okazuje się również zawieszenie- Szwecja ma jednak znacznie lepsze drogi od naszych… Dość często wymianie trzeba poddawać sworznie wahaczy. Należy również zwracać uwagę na układ hamulcowy gdyż dość ciężkie auto zużywa szybko klocki oraz tarcze.
Przed Saabem 900 postawiono zadanie aby komfortowo przewoził pasażerów. Tak więc komfort jazdy jest na wysokim poziomie. Komfort dodatkowo jest polepszony dzięki bogatemu wyposażeniu. Większość egzemplarzy posiada: klimatyzację, elektryczne szyby, lusterka, podgrzewane fotele. Nie brakuje również egzemplarzy z automatyczną skrzynią biegów oraz skórzaną tapicerką.
Większość części zdobędziemy bez problemu. Natomiast z częściami blacharskimi oraz listewkami na bocznych szybach może być problem i mogą one być ciężko dostępne.
Jest jeszcze kilka cech, które wyróżnia to auto na tle konkurencji. Klapa silnika: należy ją odciągnąć ‘’ do siebie’’ a następnie otwiera się z wielkim rozmachem. W środku natomiast rzucają się w oczy lotnicze fotele, które przywodzą na myśl korzenie marki- produkcja samolotów. Inna niż w reszcie samochodów jest szyba czołowa: zachodzi na boki dzięki czemu boczne słupki nie ograniczają nam widoczności.
Najbardziej pożądanymi przez fanów marki modelami są: 2 drzwiowe coupe oraz wersja cabrio. A już prawdziwą perełką są: egzemplarze  w wersji Aero z wyjątkowym ospojlerowaniem.
Niestety z racji wieku posiada też kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę przed zakupem. Zdarzają się wycieki z maglownicy. Olej w niej należy wymieniać co 1-2 lata. Koszt regeneracji maglownicy wynosi około 500 zł.
Zdarza się korozja wewnętrznych części drzwi oraz na podłodze bagażnika. Zwrócić uwagę należy na stan turbosprężarki. Koszt regeneracji bowiem wynosi między 1000-1500 zł. Należy pamiętać iż bardzo szkodzi turbinie gaszenie od razu po ostrej jeździe silnika. Po forsownej jeździe należy poczekać między 30 a 60 sekund przed zgaszeniem silnika. Taka procedura znacznie wydłuży żywotność turbiny.
Zdarzają się wycieki oleju ze skrzyni biegów oraz silnika. Najczęstsze wycieki to wycieki spod uszczelki pokrywy zaworów oraz uszczelki skrzyni biegów. Obie usterki możemy łatwo oraz tanio usunąć. Pozostałe wycieki należy zostawić osobom znającym dobrze Saaby- lepiej żeby przypadkowi mechanicy nie rozbierali silnika lub skrzyni biegów.
Jako ciekawostkę warto napisać, że remont silnika w Saabie zazwyczaj ogranicza się do regeneracji głowicy( ok. 1000 zł) oraz remontu dołu silnika( szlif wału, uszczelki, panewki) to koszt około 1500-2000 zł.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

KRZYŻTOPÓR, CZYLI ZAMEK W UJEŹDZIE

Nawiedzone domy- świętokrzyskie

SUDETY