Rodzinny samochód do 10 tys cz.4

TOYOTA CARINA


Dzisiaj chcielibyśmy zaprezentować auto, które zdobyło duże uznanie w całej Europie. Dziś możemy je nabyć w atrakcyjnej cenie. Mowa o Toyocie Carinie E produkowanej w latach 1992-1997 r. Oferowana była w trzech rodzajach nadwozia: liftback, sedan oraz combi. W 1996 r auto przeszło facelifting. Modele po liftingu możemy poznać po zmienionym grillu, inne tylne lampy w modelach sedan oraz liftback. Zmieniono również tapicerkę oraz zmiany zaszły w oferowanych silnikach. Carina utrzymywała i wciąż utrzymuje bardzo wysokie pozycje w rankingach niezawodności. Od początku produkcji czyli od 1992 r wszystkie Cariny były ocynkowane co owocuje lepszą kondycją blacharską niż np. Opla Vectry czy Hondy Accord. Warto również wspomnieć o niskim współczynniku oporu powietrza wynoszącym tylko Cx= 0.30. Dostępne były następujące jednostki napędowe:
1.6( 107 KM)- 4A-FE na ubogą mieszankę LeanBurn
1.6 ( 115 KM)- 4A-FE
1.8( 107 KM)- 7A-FE na ubogą mieszankę LeanBurn
2.0( 133 KM)-  3S-FE
2.0 GTI ( 156-175 KM)- 3S-GE
2.0 D( 73 KM)
2.0 TD ( 83 KM) dostępna po faceliftingu w 1996 r
Warto wspomnieć iż silniki z rodziny FE są bezkolizyjne co oznacza iż w przypadku zerwania paska rozrządu nie kończy się to remontem silnika.  Ważną zaletą jest również ilość miejsca w środku oraz pojemny bagażnik.
Liftback 475/1250l
Sedan 545l
Combi 485/1510l
Wszystkie jednostki napędowe charakteryzują się ponadprzeciętną trwałością.  Silnik 1.6 można polecić osobom, które poszukują dość dynamicznego a zarazem ekonomicznego auta. Kompromisem między silnikami 1.6 oraz 2.0 jest jednostka 1.8. Spala praktycznie tyle samo paliwa co silnik 1.6 i wyraźnie mniej niż silnik 2.0.  Dzięki maksymalnemu momentowi obrotowemu uzyskiwaną przy 2800 obrotów na minutę jest bardzo elastyczna. Przyspieszenie do 100 KM/H zajmuje jej około 11 sekund. W jednostce oznaczonej przez producenta jako 7A-FE zastosowano innowacyjne rozwiązanie o nazwie LeanBurn. Korzyścią ze wspomnianej innowacji jest znacznie niższe zużycie paliwa. Jest ono osiągane poprzez zmianę  proporcji dawki powietrza do dawki paliwa. Należy zwracać uwagę na kontrolkę ekonomizera umieszczoną na desce rozdzielczej. Kiedy pali się na zielono silnik jest napędzany przez ubogą mieszankę. Obniżamy wtedy zużycie paliwa. Przy wykorzystywaniu pełnej mocy silnik pracuje na normalnej mieszance co owocuje większym zużyciem paliwa. Korzystając z ekonomizera możemy osiągnąć zużycie na poziomie 7.5 l co jest bardzo dobrym wynikiem biorąc pod uwagę masę oraz wielkość Cariny. Minusem silników wykonanych w tej technologii jest ograniczona trwałość sondy lambda. Nowa niestety kosztuje około 1000 zł. Więcej usterek powtarzalnych w silnikach Cariny nie znajdziemy. Zadbane egzemplarze potrafią przejechać bez naprawy głównej silnika koło 500-600 tys km. Również silnik wysokoprężny osiąga bardzo duże przebiegi. Jego wadą są słabe osiągi. Ale 73 KM mają bardzo dużo pracy z ciężkim samochodem. Lepszymi osiągami charakteryzuje się wprowadzona w 1996 r wersja 2.0 TD. Jednak posiada jedynie 10 KM więcej. Więc nie należy się po niej również spodziewać bardzo dobrej dynamiki.

Często wskazać najczęstsze usterki. Zdarzają się awarie centralnych zamków i elektrycznych szyb, zawodzą czujniki ABS, wycieki z układu chłodzenia, luzy w przekładni kierowniczej. Dość szybko wybijają się łączniki stabilizatorów- ponosi za to winę stan naszych dróg. Poniżej opiszemy się przegląd zalet i wad Cariny. Oczywiście zalet będzie znacznie więcej J
ZALETY
- wysoka jakość wykonania
- niska awaryjność
- przestronne wnętrze, duży bagażnik
- dobra dostępność części
- bardzo wysoka trwałość silników
-  dość bogate wyposażenie większości egzemplarzy
WADY
- wysokie ceny części
- problemy z sondą lambdą w silnikach LeanBurn
- słaba dynamika silnika 2.0 D
- sporadyczne problemy z elektrycznymi szybami i centralnym zamkiem
Zadbaną Carinę możemy kupić za około 7-8 tys złotych. Taki egzemplarz sprawi nam jeszcze wiele kilometrów bezproblemowej eksploatacji  Zdarzają się również egzemplarze za 3-4 tys ale ich stan zarówno techniczny jak i blacharski jest fatalny. Może się okazać, że doprowadzenie ich do dobrego stanu może przekroczyć wartość za którą została kupiona.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

KRZYŻTOPÓR, CZYLI ZAMEK W UJEŹDZIE

Nawiedzone domy- świętokrzyskie

SUDETY