Seat Toledo, czy warto kupić?


Seat Toledo I generacji  solidny wół roboczy w korzystnej cenie


Seat zaprezentował model Toledo w 1991 r. Większość elementów pochodzi z Vw Golfa II. Powoduje to łatwość napraw oraz bardzo dobrą dostępność części. Niestety zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz dziś wygląda dość archaicznie. Jest to pierwszy model firmy po przejęciu przez Volkswagena.  Napędzany jest wyłącznie silnikami  VW. W momencie wprowadzenia na rynek był przestronnym samochodem za rozsądne pieniądze. Mimo iż samochód powstał przy współpracy z VW jakość  znacznie odbiega od Golfa,Jetty czy Passata. Jakość wnętrza nie była wysoka więc wraz z wiekiem zaczynają się trzaski, skrzypienia i inne dźwięki. Głównym atutem Toledo jest oczywiście bagażnik posiadający aż 550 l. Jest on większy niż u większości konkurentów.  Niestety ilość miejsca w środku nie zachwyca-jednak należy pamiętać iż jest to auto, które powstało na płycie podłogowej golfa- przedstawiciela segmentu aut kompaktowych. Spory wpływ ma na to również niezbyt duży rozstaw osi( 2.47 m). Zaletą jest dość szeroka gama jednostek silnikowych:
1.6 l ( 72 KM, 75 KM, 100 KM)
1.8 l ( 90 KM, 128 KM, 136 KM)
2.0 l ( 115 KM, 150 KM)
Diesle natomiast mają wszystkie pojemność 1.9 l.
1.9 d ( 64 KM, 68 KM)
1.9 td ( 75 KM)
1.9 tdi ( 90 KM lub 110 KM)
W 1995 r Toledo przeszło facelifting- otrzymało nowy grill, nowe lampy oraz spojler na tylnej klapie. W ofercie pojawiły się jednostki dobrze znane z aut VW- SDI oraz TDI. Najbardziej polecaną jednostką do napędzania Toledo jest  TDI. Zarówno o mocy 90 KM jak i 110 KM. Są to jednostki dobrze znane mechanikom jak również posiadający dobre osiągi przy bardzo umiarkowanym zużyciu paliwa. Minusem jest stan większość silników.  Rzadko, który przejechał mniej niż 300-400 tys km. Występują problemy z alternatorami, wyciekami oleju oraz cieczy chłodzącej. Te ostatnie są szczególnie niebezpieczne gdyż prowadzą do uszkodzenia uszczelki pod głowicą i w konsekwencji do przegrzania silnika. Jeśli więc w chłodnicy oglądanego egzemplarza znajduje się maź czyli zmieszany płyn chłodzący z olejem powinniśmy poszukać innego.

Poważnym problemem tego modelu jest zabezpieczenie antykorozyjne. Często skorodowane są podłużnice oraz progi. Należy się przygotować na walkę z rdzą. Nawet najnowsze egzemplarze z końca lat 90 mają już wykwity rdzy. Często skorodowany jest układ wydechowy, klapa bagażnika, drzwi. Często narzekania dotyczą jakości wnętrza( łatwo łamią się klamki), niezbyt trwałe są przełączniki przy kierownicy. Często śniedzieją styki oraz szwankują czujniki oraz włączniki. W tylnym zawieszeniu często ulegają zużyciu tuleje oraz amortyzatory. Zdarzają się wycieki z przekładni kierowniczych.
Nie należy się jednak martwić o dostępność częsci.  Jest ogromna podaż markowych zamienników a wiele części należy do najtańszych na rynku.
Dość ubogie jest wyposażenie. W wersji podstawowej często nie znajdziemy nawet wspomagania kierownicy. Należy więc skupić się na modelach po faceliftingu, gdyż te często posiadają:  2 airbagi, ABS, klimatyzację oraz elektryczne szyby i lusterka.
Polecane silniki:
1.8l ( 90 KM)- dobra dynamika przy umiarkowanym zużyciu paliwa, dobrze współpracuje z LPG.
2.0( 115 KM)- przyspieszenie 10 sekund do 100 KM/H, prędkość  max około 200 KM/H, bardzo dobra współpraca z LPG
1.9 TDI- legendarna trwałość, dobre osiągi, bardzo niskie zużycie paliwa. Niestety ciężko znaleźć egzemplarz w dobrym stanie.
1.9 d- jeśli nie zależy nam na osiągach to będzie to silnik, który nie przysparza problemów. Bardzo prosty w budowie, tani w eksploatacji. Niestety dynamika jest bardzo słaba około 17 sekund do 100 KM/H
Zalety:
- prosta budowa
- bardzo tanie i łatwo dostępne części
- ogromny bagażnik
- atrakcyjne ceny
Wady:
-  ubogie wyposażenie w większości egzemplarzy
- problemy z korozją
usterki elektryki
-  słaba jakość wykonania
wyeksploatowanie większości egzemplarzy

Podsumowując szukając Seata Toledo musimy pogodzić się z pewnymi niedogodnościami typu korozja, jakość wykonania. Należy zdawać sobie sprawę, że stan blacharski jest najważniejszy. Remont karoserii może przekroczyć nawet wartość auta. Jednak jeśli szukamy taniego woła roboczego taniego w eksploatacji

 i zakupie to jak najbardziej godnym polecenia autem jest Seat Toledo I generacji. Większość silników benzynowych posiada instalację gazową więc to znacznie obniża koszty podróżowania.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

KRZYŻTOPÓR, CZYLI ZAMEK W UJEŹDZIE

Nawiedzone domy- świętokrzyskie

SUDETY