Kultowe jajko z niespodzianką


 
Pewnie wielu z Was zastanawia się, czego może dotyczyć ten tytuł? Już wyjaśniam chodzi o Hondę Civic 5 generacji w wersji 3 drzwiowej. Była produkowana w latach 1991-1996r. Przez fanów marki zwana właśnie ‘’ jajkiem’’. Jest to autko bardzo zwinne, dynamiczne o silnikach o mocy od 75-160km, co w połączeniu z bardzo lekką karoserią zapewnia bardzo mocne doznania. Są to samochody ponadprzeciętnie trwałe mechanicznie. Jednak często ich karoseria przegrywa z największym wrogiem- korozją. Szczególnie godnym uwagi silnikiem jest jednostka VTI. Posiada ona moc 160Km z pojemności 1.6l bez żadnego doładowania. Musicie przyznać, że jak na początek lat 90 jest to silnik wyprzedzający wszystkich konkurentów. Honda w konstruowaniu silników wysokoobrotowych nie miała i nie ma wciąż sobie równych. Silniki te często można kręcić aż do 8 tys obrotów. Co w większości aut jest nieosiągalne. Innymi oferowanymi silnikami były jednostki o pojemności  1.3, 1.5 oraz 1.6. Moce to odpowiednio 75, 90 oraz 125 Km. Godne uwagi jest również to, iż w 1994r Civic z silnikiem VTEC-E wygrał w konkursie ADAC EcoTour of Europe 1994. Uzyskał, bowiem zużycie paliwa na poziomie 4,97l/100km, co było nie lada wyczynem. Mimo wysokoobrotowej natury silniki Hondy wytrzymują bardzo duże przebiegi do naprawy głównej, jednak lubią też jeździć na dobrym oleju. Oleje mineralne i Honda to nie idzie w parze. Istnieje też mit, że każda Honda bierze olej. To nieprawda, chyba, że ktoś na każdym biegu jeździ do odcinki. Ale generalnie użytkownicy nie narzekają na silniki. Chwalą natomiast ponadprzeciętnie osiągi. Jednostki napędowe są bardzo podatne na tuning mechaniczny, dzięki czemu możemy zyskać dodatkowe kilkanaście- kilkadziesiąt koni mechanicznych. Do usterek należy zaliczyć zdarzające się awarie aparatu zapłonowego oraz termostatu. Należy jednak pamiętać, że często te pojazdy są już pełnoletnie, więc takie awarie nie są niczym niezwykłym.

Dla wielu osób ta generacja Hondy Civic stała się samochodem kultowym. W większości dużych miast Polski znajdziemy fankluby tego modelu. Ich członkowie często pozdrawiają się na drodze, służą radą i pomocą w wypadku jakiś problemów z samochodem. Jest to jeden z najbardziej dopracowanych samochodów tej klasy. Usterki zdarzają się rzadko a ich usunięcie nie jest kosztowne. Jest też bardzo duże zaplecze części zapasowych. Jedynie ceny w ASO mogą przyprawić o zawrót głowy. Ale to w większości marek norma, nie tylko w Hondzie.
Zawieszenie jest odporne nawet na nasze drogi. Z przodu są po 2 wahacze na jedno koło oraz stabilizator. Z tyłu natomiast spotkamy 2 wahacze poprzeczne oraz 1 wzdłużny oraz drążek reakcyjny. Zużycie głównie ulegają tuleje wahaczy tylnych tzw. cukierki.
Przy kupnie używanego ‘’ jajka’’ koniecznie zwróćmy uwagę na stan blacharski. Często, bowiem rdza jest już bardzo zaawansowana. Miejsca, które rdzewieją to z pewnością tylna burta, nadkola oraz progi. Często, bowiem są one tak skorodowane, że naprawa już się nie opłaca. Sprawdźmy też stan przewodów hamulcowych oraz paliwowych gdyż one często też korodują.
Zdarzają się egzemplarze z całkiem dobrym wyposażeniem np. z klimatyzacją, elektrycznymi szybami oraz lusterkami, airbagami oraz ABS. Podsumowując, jeśli szukasz niepozornego samochodu ze sportowym zacięciem warto zwrócić uwagę na Hondę Civic. Obecnie można już ją kupić w bardzo atrakcyjnej cenie. A przy mocniejszych silnikach potrafi zaskoczyć na drodze wiele mocniejszych aut. Jest to głównie zasługa dynamicznych jednostek napędowych oraz bardzo niskiej masy własnej.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

KRZYŻTOPÓR, CZYLI ZAMEK W UJEŹDZIE

Nawiedzone domy- świętokrzyskie

SUDETY