czwartek, 10 stycznia 2013


MITYCZNY SILNIK TDI I JEGO NAJCZĘSTSZE USTERKI




Silnik TDI pierwszy raz został zamontowany w 1990r w Audi 100. Był to silnik

pojemności 2.5l i mocy 120KM. W następnym modelu Audi 100 C4 również stosowano silnik TDI. Miał również pojemność 2.5l a moc wynosiła 115KM. Takie były początki jednego z najpopularniejszych  silników wysokoprężnych. Napędza wiele samochodów min. Vw, Audi, Skody, Seaty. Doczekał się wielu odmian zajmiemy się silnikami o pojemności 1.9l. Bo są również wersje 2.5l oraz 3.3l oraz 4.0l. Silniki te są popularne i znane mechanikom więc większość napraw nie powinna przysporzyć kłopotów. Poniżej przedstawimy główne usterki co również będzie pomocne przy kupnie samochodu wyposażonego w ten oto silnik.

1       Samochód traci moc, problemy z przyspieszeniem


Powodem tego zazwyczaj jest uszkodzony zawór N75. Kiedy jest zabrudzony, uszkodzony, przestaje działać a odpowiada on za korekcję ciśnienia doładowania. Koszt zaworu to około 150zł.


2       Silnik nie ma mocy w okolicach 2tys obrotów


Ta usterka też jest doskonale znana mechanikom. Winę za to ponosi uszkodzony przepływomierz. Koszt części to 250-500zł. Cena zależy głównie od tego czy zdecydujemy się na zamiennik czy na część oryginalną.

3        Utrata mocy na 3 i 4 biegu.

Odpowiada za to uszkodzona( zapieczona) kierownica w turbinie o zmiennej geometrii łopatek. Pojawia się zbyt duże ciśnienie doładowania i komputer zmienia tryb jazdy na awaryjny i stąd te objawy. Często wystarczy wyjechać na autostradę przejechać się z prędkością powyżej 120km/h i objawy ustępują. Jeśli to nie pomoże można kupić środek w sprayu i spróbować spryskać zapieczoną kierownicę turbiny. W najgorszym wypadku należy udać się do zakładu, który zajmuje się regeneracją turbosprężarek. Tutaj koszt może wynieść nawet koło 1000zł.

4       Problem z odpaleniem ciepłego silnika

Głównym winowajcą jest silniczek wraz z pompą wtryskową TDI VP. Po większym przebiegu sterowanie pompą podaje za mało paliwa i stąd problemy z uruchomieniem ciepłego silnika. Należy zmienić mapę rozruchu u mechanika zwykle to koszt około 500zł.

5       Migająca  kontrolka świec żarowych, silnik trzęsie się na wolnych obrotach

Dotyczy silnika PD TDI. Powodem takiego zachowania jest uszkodzona końcówka pompowtryskiwaczy bądź ich wytarte gniazdo. Często występuje w autach pochodzących z ciepłego klimatu bądź w samochodach o dużym przebiegu koło 300tys km. Zalecam dużą ostrożność podczas zakupu auta z tymi objawami, gdyż regeneracja pompowtryskiwacza to około 1000zł. Natomiast nowy pompowtryskiwacz to koszt 1500-3000zł. Również koszt wymiany gniazda PD to około 3000zł.

6       Duże zużycie oleju


Może występować we wszystkich jednostkach TDI. Odpowiada za to głównie turbina, która przez luzy przepuszcza olej do chłodnicy międzystopniowej. Usterkę możemy usunąć przez regenerację turbiny bądź jej wymianę(800zł-1500zł).


Podsumowując najlepiej jechać na oględziny auta z silnikiem TDI z mechanikiem, który dobrze zna te silniki lub udać się do zaprzyjaźnionego warsztatu. Silniki te zazwyczaj mają duże przebiegi, lecz często sprzedający cofają liczniki. Stąd większość aut w ogłoszeniach ma koło 200tys km, lecz w rzeczywistości może mieć nawet 500tys km.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Z cyklu ciekawe miejsca- Dolina Prądnika

Nie od dziś wiadomo, że Polska jest pięknym krajem z bogatą historią. Nie musimy specjalnie jechać za granicę, aby podziwiać piękną naszego...