Używane nie znaczy gorsze! ;)


 Zakup używanego auta cz.1


W życiu każdego z nas no może większości;) przychodzi taki moment, kiedy za ciężko zarobione pieniążki chcemy kupić pierwsze auto. Wydawałoby się to rzeczą prostą, lecz na naszym rynku motoryzacyjnym tak nie jest. Ceny tego samego modelu często różnią się nawet dwukrotnie. A ta najniższa nie jest zapewne ofertą okazyjną jak nas zapewni sprzedawca.  Poniżej, kilka podstawowych porad odnośnie zakupu używanego samochodu.
1)      Najlepiej ograniczyć zakres poszukiwań do około 100 km od miejsca zamieszkania.  Jeśli samochód okaże się daleki od ideału nie stracimy tak wielu pieniędzy na paliwo bądź bilet PKS/PKP.
2)      Przeczytać( dowiedzieć się) jak najwięcej o interesującym nas modelu, gdyż wtedy wiemy, na co zwrócić szczególną uwagę podczas zakupu
3)      Brać z przymrużeniem oka wszystko, co mówi sprzedawca, często dla niego stan bardzo dobry i dla nas może mieć inne znaczenie…
4)      Dokładne sprawdzenie dokumentów auta, przyjrzenie się książce serwisowej o ile jest. Często zdarza się, że pieczątki są wszystkie takie same i wszystko wypisane tym samym długopisem… Często nieuczciwi sprzedawcy kupują książki i wedle potrzeb wypełniają J
5)      Przebieg a raczej stan licznika. Należy zwrócić na to uwagę, lecz nigdy nie ufać tym cyferkom. Samochód używany głównie na autostradach po 200000 km może być w lepszym stanie niż inny po 50 tys km używany przez PH lub kuriera J Podejrzenia powinny wzbudzić wytarte nakładki na pedały oraz kierownica i drążek zmiany biegów, jeśli na liczniku jest około 100 tys km. Natomiast, jeśli samochód ma ponad 200 tys jest to dość oczywiste i nie powinno dyskwalifikować danego egzemplarza
6)      Należy zwrócić szczególną uwagę na lakier jego kolor oraz grubość, ale do tego jest potrzebny miernik grubości lakieru.  Szczególnie uważnie należy się przyjrzeć szparom pomiędzy elementami karoserii. Jeśli bardzo się różnią to samochód jest powypadkowy. Odradzałbym zakup auta, które na progach oraz słupkach nosi ślady napraw. Istnieje, bowiem duża szansa, że samochód miał poważny wypadek w wyniku, którego może być uszkodzona geometria.  Niestety do oceny wypadkowości niezbędny będzie blacharz/ lakiernik bądź wizyta w warsztacie. Należy również sprawdzić rok produkcji szyb odpowiada za to ostatnia cyferka na nich. Jeśli okaże się, że przednia szyba była wymieniana nie zrażajmy się. Często ulega uszkodzeniu od uderzeń kamieni. Jeśli natomiast większość szyb różni się rokiem zazwyczaj świadczy to o bogatej historii danego egzemplarza J
7)      Jazda próbna-, jeśli sprzedający nie ma nic do ukrycia na pewno pozwoli na odbycie jazdy próbnej, podczas, której to MY nie on prowadzi auto. Możemy wtedy sprawdzić czy auto nie ściąga przy hamowaniu, czy nie ma żadnych niepokojących odgłosów dochodzących z silnika. Możemy sprawdzić czy biegi wchodzą lekko czy skrzynia biegów nie wydaje niepożądanych odgłosów. Wsłuchujemy się czy z zawieszenia nie dochodzą stuki. Jeśli takie są to zawsze jest to powód, aby obniżyć cenę. Warto na pustym parkingu zrobić kilka kółek na maksymalnie skręconych kołach. Jeśli będzie słychać charakterystyczne pukanie to do wymiany są przeguby zewnętrzne.  Cena przegubu z wymianą to od około 300 zł. Więc jeśli są 2 do wymiany do już mamy przynajmniej 600 zł. Warto zwrócić uwagę również na amortyzatory. Należy rozbujać auto i obserwować jak się zachowuje.  Gdy naciśniemy na błotnik auto powinno się ugiąć, ale po chwili musi wrócić do swojej pozycji. Jeśli buja się kilkukrotnie to zazwyczaj oznacza duże zużycie amortyzatorów. Cena jednego amortyzatora wynosi od 100-150 zł nawet do 500 zł za sztukę. Więc jeśli okaże się, że są do wymiany to również jest to spory koszt.
W części drugiej poradnika, na co zwrócić szczególną uwagę pod maską oglądanego auta oraz kilka innych ciekawostek.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

KRZYŻTOPÓR, CZYLI ZAMEK W UJEŹDZIE

Nawiedzone domy- świętokrzyskie

SUDETY